poniedziałek, 14 lutego 2011

Top 100 cars by Monsieur Kanarekdriver

Jako miłośnik twórczości Jeremiego Clarksona, postanowiłem pójść w jego ślady i stworzyć swoją wariację na temat listy 100 najlepszych samochodów jakie do tej pory stworzono. 100 aut - na początku myślałem, że będzie nie lada wyzwaniem wypisanie aż tylu samochodów. Ale po kilku minutach okazało się, że w 1000 to może bym się jako tako zmieścił, uwzględniając wszystkie wersje i modele danego auta. Trzeba więc było stworzyć jakiś klucz, według którego miałem działać dalej. Trochę naginając zasadę 100 aut, pod niektóre podpunkty na liście podpiąłem w końcu kilka wersji, ewolucji tego samego modelu. Ale inaczej już przy samym Lancerze wykorzystałbym 1/10 limitu...;) Kolejnym krokiem, jako że nie wszystkie auta mogły być na pierwszym miejscu (a szkoda...) było ustawienie ich w jako takiej kolejności. I to okazało się nie lada wyzwaniem. Bo jak porównać Mustanga do Clio??? Ale i to się jako tako udało, choć pewnie sympatie do różnych aut będą się z czasem zmieniać. Przy każdym modelu postanowiłem też krótko opisać swoją decyzję. Zapraszam do mojego garażu marzeń:

1. Ford Mustang GT390 Fastback
Niekwestionowany lider moich marzeń. Rocznik 1967-68, zwłaszcza w specyfikacji znanej z kultowego Bullitta, czyli kolor Highland Green, koła Torque Thrust i ręczna skrzynia biegów. Do tego puste ulice San Francisco i jakiś Charger do pogonienia.

2. Shelby Mustang GT350/GT500 '67
Dlaczego dopiero na drugim miejscu? Bo GT390 (choć i tak mnie na niego teraz nie stać) jest bardziej realny do zdobycia. Poza tym każde auto Shelby'ego to po prostu coś niesamowitego i nic się do nich nie umywa. Klasa sama w sobie. Najlepsze auto jakie kiedykolwiek można było dostać w wypożyczalni aut (GT350H) Pod maską GT500 7-litrowe monstrum, na nadwoziu dwa wyścigowe pasy, moc kipiąca z każdego przetłoczenia karoserii. Najwyższa specyfikacja Mustanga, nazwana z czasem KR - King of the Road. Nazwa mówi sama za siebie.



3. Subaru Impreza
Subaru Impreza 555, powożona przez nieodżałowanego Colina McRae pełnym ogniem po odcinkach specjalnych na całym świecie a do tego ten niepowtarzalny dźwięk boxera pod maską. Obowiązkowo nadwozie w kolorze Mica Blue i złote felgi. To musiało się skończyć co najmniej trzecim miejscem w moim zestawieniu. Po zakończeniu rajdowej kariery przez 4-drzwiową wersję pro-rodzinną, jej godny następca - pierwsze WRC i jego cywilna, bliźniacza wersja 22B (co w kodzie 16-tkowym oznacza 555)

4. Shelby Cobra
Carroll Shelby wziął produkowany przez brytyjską firmę ACE roadster i włożył do niego potężną amerykańską V8-kę. Co z tego wyszło? Pogrom torów wyścigowych i detronizacja Ferrari. Międzynarodowy mistrz kategorii GT w 1965 roku. Wersja z dachem - Daytona Cobra - to o wiele lepiej brzmi niż po prostu hardtop. Konstrukcja tak udana, że chyba najczęściej kopiowana na całym świecie.

5. McLaren F1
Kosmiczne materiały i geniusz inżynierii - Gordon Murray. Z tego połączenia wyszedł najbardziej zaawansowany technologicznie pojazd XX-wieku, który wytyczył kierunek budowy supersamochodów na długie lata. Na pokładzie zestaw tytanowych narzędzi - tylko nie wiadomo dla kogo, bo zwykły "Pan Kowalski" nie byłby w stanie go naprawić (a tym bardziej kupić;) Za to kupił sobie takiego Jaś Fasola. Minęło już prawie 20 lat od jego premiery, a nadal nie wymyślono czegoś równie rewolucyjnego.

6. Lancia Stratos
Pierwsze auto stworzone specjalnie do rajdów. Bertone przeszedł samego siebie. Silnik z Ferrari Dino i niesamowita, niepowtarzalna karoseria. Pogromca odcinków rajdowych w latach siedemdziesiątych XX wieku. Jedyne auto w którym w kieszeniach w drzwiach można schować kask… Niedawno doczekał się następcy, stworzonego przez Pininfarinę, na podzespołach Ferrari F430.

7. Lamborghini LM002
Jedyne Lambo w moim zestawieniu. Ale nie dlatego, że nie lubię aut tej marki. Producent z Sant Agata stworzył mnóstwo wspaniałych modeli, ale ten bije je wszystkie na głowę ze względu na swoją monumentalność. Silnik z Countacha użyto tu do napędu auta o rozmiarach kiosku Ruchu. Bardzo szybkiego kiosku Ruchu:)

8. BMW M3
M3 E30 - król serii DTM w latach 90-tych. Najlepiej prowadzące się BMW w historii. I choć pochodzi od zwykłej "trójki" to wygląda przy nim jak F-16 przy Antonovie... I taką też daje przyjemność z jazdy. M GmbH stworzyło po nim jeszcze sporo Beemek ze znaczkiem „M” na grillu, ale żadne się po prostu nie umywa do kultowej E30.

9. Ferrari 250 GTO
Najpiękniejsze Ferrari w historii??? Na pewno najdroższe obecnie…

10. Ferrari F40
Na dźwięk jego silnika kury chyba przestawały nieść. Model, który producentom plakatów z supersamochodami przyniósł majątek. Nie znam nikogo kto nie miał plakatu z F40 na ścianie...

11. Bowler Wildcat
Najlepsze co można zrobić z części różnych Land Rowerów. Osiągi prawie jak w F40 tyle, że do uzyskania w dzikim terenie.

12. Datsun 240Z
Dlaczego „Z”? Bo „Z” zawsze dobrze brzmi w nazwie auta:) Japońskie auto stworzone z myślą o sportowych zastosowaniach. Wygrywało w latach 70-tych w amerykańskich seriach SCCA i IMSA. A na „Czarnym Kontynencie” wygrywano nim morderczy Rajd Safari. Poza tym rewelacyjnie wygląda.

13. Lancia Delta
Jeden z najbardziej zasłużonych samochodów rajdowych. Najpierw S4, potem HF, HF Integrale, aż po HF Integrale 16V. Do tego barwy Martini i mamy koktajl wręcz wybuchowy. Jedna z najbardziej ulubionych rajdówek w... Japonii!

14. Mercedes 190E 2.5 EVO2
Taxi w DTM;) Do spółki z BMW M3 stworzyło piękne widowisko w niemieckim czempionacie. 2 ewolucja z wielkim skrzydłem na klapie bagażnika i pokaźnymi poszerzeniami błotników wyglądała rewelacyjnie. Do tego silnik Coswortha. Powinni robić więcej takich aut!!!

15. Audi Quattro
Pierwsza rajdówka z napędem na wszystkie koła. W rękach takich kierowców jak Michelle Mouton, Walter Rorhl czy Stig Blomqvist było nie do pokonania na trasach całego świata. Wersja wyglądająca jakby uciekła z planu filmowego "Obcego" w słynnym amerykańskim wyścigu do chmur - Pikes Peak nie pozostawiła złudzeń rywalom. Za kierownicą nie kto inny jak Rohrl. Walter Rohrl!

16. Plymouth Road Runner Superbird ‘70
Biiip…. Biiip…

17. Fiat 131 Abarth
Wygryzł z rajdowych tras Lancię Stratos. Walter Rohrl zdobył na nim w 1980 roku Mistrzostwo Świata. Trudno chyba o lepsze lokum dla ponad 200-konnego DOHC-a Aurelio Lamprediego. W asfaltowej specyfikacji i w barwach linii lotniczych Alitalia – to je to!

18. Land Rover Discovery
Camel Trophy. I wszystko jasne… Moim marzeniem było wziąć udział w tej imprezie, ale byłem za młody. Taka jest przynajmniej oficjalna wersja;) Na wyprawę na przełaj dookoła świata wybrałbym się właśnie „Dyskoteką”

19. BMW 3.0 CSL
Gdyby Batman szukał auta cywilnego, to zacząłby od salonu BMW

20. Dodge Charger R/T ‘69
Zły charakter z Bullitta. General Lee. Stworzony by wygrywać w NASCAR – „Win on Sunday, buy on Monday". Bliźniak Road Runnera - Dodge Charger Daytona.

21. Porsche 959
XXI wiek w XX wieku. Jedyny godny konkurent Ferrari F40, choć różniący się od niego praktycznie pod każdym względem. Niesamowity wygląd, jeszcze lepsze osiągi i… nudnawe wnętrze ze zwykłej 911-tki…

22. Chevrolet Corvette
Ikona amerykańskiej motoryzacji. Stingray, inspirowany kształtami rekina powinien być wystawiany w galeriach sztuki. Najszybsze auto w Polsce - czteronapędowa Vette z VTG, z turbosprężarką z promu kosmicznego. ZR1, choć dziś ma już 20 lat nadal budzi podziw osiągami. Respect

23. Mercedes 300SL
Co powstanie ze skrzyżowania auta z ptakiem morskim? Gullwing! Później (a może wcześniej???) próbował tego też DeLorean z modelem DMC-12. Wyszedł mu jednak wehikuł czasu.

24. Ferrari 308/328
Detektyw Magnum takim jeździł. Godny następca Ferrari Dino.

25. Ford Capri
Europejski Mustang. Nic dodać nic ująć…

26. Ford Sierra RS Cosworth
Topowa wersja rodzinnego sedana. Ponad 200 koni i napęd na 4 koła. To w serii. Maniacy wyciskają z niego i 1000 koni.

27. Ford Escort RS Cosworth
Ford Sierra RS Cosworth obudowana zmodyfikowanym nadwoziem kompaktowego Escorta. Kultowe tylne skrzydło

28. Lancia Fulvia
Piękna Włoszka o mocnym czterokomorowym sercu i pięknych kształtach.

29. Dodge Viper
Amerykański atleta z silnikiem z ciężarówki.

30. Renault R5 Turbo
W rękach Jeana Ragnottiego to małe diabelskie pudełko dawało radę o wiele większym rywalom. Aż trudno uwierzyć w pochodzenie do zwykłego miejskiego przednionapędowego, dychawicznego Renault 5

31. Renault Alpine A110
Jeden z najbardziej udanych wozów sportowych lat 60. Ledwo co się do niego zmieściłem, ale i tak chętnie bym nim pokonał trasę np. Monte Carlo Historique!

32. Porsche 911
Od dziesięcioleci wszyscy narzekają na umiejscowienie silnika za tylną osią. A jednak Porsche trzyma się swego rozwiązania i co więcej stale je doskonali, tworząc jedne z najpotężniejszych supersamochodów na świecie. 911 RS 2,7 ’72 – ze słynnym kaczym kuprem, 911 Turbo – Bad Boysi takim jeździli, a teraz GT2RS - potwór!!!

33. Fiat 124 Sport Spider
Przepiękne włoskie cabrio, któremu wystarczyło zamontować hardtopa i zaczęło wygrywać rajdy. Jaroszewicz takim jeździł

34. Renault Clio Williams
Potwór na odcinkach specjalnych. Na co dzień auto najchętniej jeżdżące na trzech kołach

35. Fiat 500
I ten stary i ten nowy. Obydwa kultowe. Ten stary, choć mega toporny i prosty, urzeka kształtami karoserii. W wersji Abarth po prostu wymiata!

36. Fiat 126p
Mówią, że pierwsza miłość nie rdzewieje… Miłość może i tak, ale moje auto uległo jednak biodegradacji;) Dlatego dopiero 36 miejsce…

37. Peugeot 205
205 1,9 GTI - Verrry Hot Hatch. 205 T16 – jedno z najbardziej kultowych aut rajdowej grupy B.

38. Dodge Challenger
Jeden z najbardziej udanych muscle cars w historii. Gwiazda filmowa. Przegrywa tylko z buldożerami…

39. Ferrari 458 Italia
Najszybsze Ferrari jakim do tej pory jeździłem. Niesamowite osiągi i niezapomniane wrażenia…

40. Audi RS2 i RS4
Co jest ciekawego w Audi 80 (A4) avant? Zasadniczo nic. Dlatego stworzono ich wersje na sterydach. Do RS2 rękę przyłożyło Porsche i tak powstało kultowe auto o piorunujących osiągach

41. Ferrari F355
Jezza uważa, że to jedno z najlepszych aut ostatnich 50 lat. Ja mu wierzę na słowo. Poza tym świetnie wygląda.

42. Nissan Skyline GT-R34
Szybki i wściekły. Szkoda, że nie produkowano go z kierownicą po normalnej stronie...

43. Toyota Celica
A właściwie Toyota Celica GT-Four Carlos Sainz Limited Edition ST185. Mistrz Świata 93-94. Hołek spalił taką na Deutschlandzie w 1996 roku;)

44. Mitsubishi Lancer EVO
Odwieczny rywal Imprezy. Każda ewolucja na swój sposób unikalna. Moje ulubione ewolucje: I, II, V i VI i pół.


45. Ford RS200
Stworzony by wygrywać w grupie B. Tylko trochę za późno...

46. Toyota Corolla AE86
"Hachi-Roku" Idealne auto do nauki driftu.

47. Honda S2000
To co w Hondzie najlepsze - wysokoobrotowy, piekielnie mocny silnik i odpowiedni napęd - tylny. Do tego świetna sylwetka

48. Mercedes W123
Ziemia - rok 2137 - zagłada nuklearna. Przetrwały tylko karaluchy i… Mercedes "Beczka"

49. Subaru Legacy GT
Od niego zaczęła się przygoda producenta spod znaku plejad z rajdami. I to na najwyższym poziomie. Auto pancerne - nawet Rollin McCrash mu nie dał rady...;)

50. Alfa Romeo 8C Competizione
Tylko Alfa Romeo mogła stworzyć tak piękne auto. V8 z Maserati nie mógłby mieć lepszego domu niż to cudo.

51. AMG Hummer
Gubernator Terminator go lubi. Ja też! Jak ktoś gdzieś napisał - teren, który powstrzymałby tego kolosa, nie został jeszcze wynaleziony...

52. Fiat X1/9
Takie rzeczy tylko u Włochów. Nie chciało im się pewnie wymyślać nazwy dla tego pięknego roadstera, więc poprzestali na swoim wewnętrznymi kodowym oznaczeniu. Pasuje do niego jak ulał!!!

53. Audi V8
Limuzyna z Inglostadt, którą Niemcy wystawili do wyścigów. Szacun!

54. Opel Kadett GT/E
Najfajniejszy Kadett

55. SAAB 9-3 Viggen
Saab JA 37 Viggen - szwedzki samolot myśliwsko-szturmowy. SAAB 9-3 Viggen - szwedzki samochód myśliwsko-szturmowy

56. Maserati Quattroporte V8 Evoluzione
Czwarta generacja modelu z 335 konnym V8 bi-turbo pod maską. Opis jak do supersportowego wozu a to „normalny” rodzinny sedan

57. Lada VFTS
ZSRR - Zaje.iście Szybka Radziecka Rajdówka

58. BMW M5
Poniedziałek-piątek -> do pracy
Sobota -> na tor wyścigowy
Niedziela -> do kościoła

59. Audi R8
Przepis na sukces: V10, quattro, niemiecka precyzja wykonania i dynamiczny design. Dla mnie bomba. Chyba najbardziej nadające się do codziennego użytku superauto.

60. Caterham R500
500 kilo masy własnej i jazda tyłkiem niemal po asfalcie. Colin Chapman wymyślił tą konstrukcję pół wieku temu a nadal jest aktualna. Nadaje się na prawo jazdy „B1”???

61. Ford Focus RS
Prawie jak Focus WRC. Szkoda tylko, że FWD, ale i tak ponoć prowadził się jak po sznurku. W końcu sam Francois Delecour ustawiał w nim zawieszenie.

62. Fiat Cinquecento
Sporting rzecz jasna. Mam to lubię…
06.09.2011 - mały update: miałem to lubię... Ale przypuszczam, że jeszcze kiedyś będę miał;)

63. Jaguar XJR
V8 + kompresor. Niska sylwetka. Skóra i drewno. Tak się robi porządne limuzyny

64. Chevrolet Suburban
Potrzebujesz przewieźć 10 Meksykanów wraz z ich dobytkiem przez dziką granicę do USA? Nie szukaj dalej - Suburban zmieści wszystko i wszystkich… Poza tym to chyba ulubione auto amerykańskich gospodyń domowych;)

65. Mini Cooper S
Alec Issigonis zaprojektował go na serwetce. Bardzo małej serwetce... Paddy Hopkirk, Timo Mäkinen i Rauno Aaltonen wygrywali nim Rajd Monte Carlo!

66. Kraz 255
Jedyny powód, dla którego chcę zrobić prawo jazdy kategorii "C". Uciągnie lawetę z czołgiem. I to nie po drodze, ale na przełaj przez bagno i las

67. Skoda 130 RS
Czeski Stratos. Tyle…

68. Steyr-Puch 650 TR
2 cylindrowy bokser.

69. FSO Polonez 2000
Naprawdę lubię to auto. Są jeszcze jakieś inne osobówki z fabryczną, metalową, osłoną miski olejowej? Szkoda, że ich tak mało zostało.

70. Subaru BRAT
2+2 według Subaru. W lecie - siedzę z tyłu. W zimie - z przodu;)

71. Alfa Romeo 155TS ZAGATO
Co tu dużo mówić - po prostu kolejna udana Alfa i to w dodatku piekielnie szybka w DTM

72. Aston Martin V8 Vantage Le Mans
Brytyjska motoryzacja w najczystszej postaci. Silnik konstrukcji inż. Tadeusza Marka

73. Peugeot 306
73.1 - Peugeot 306 MAXI - chyba najfajniejszy z Kit-Carów.
73.2 - Peugeot 306 Cabrio - przepiękny projekt Pininfariny

74. Honda NSX
To co w Hondzie najlepsze - wysokoobrotowy, piekielnie mocny silnik i odpowiedni napęd - tylny. Do tego świetna sylwetka. Pogoniła niejedno Porsche i Ferrari

75. Kamaz Rally
Nie gniotsa nie łamiotsa. Pogromca Dakaru. I Radzieckiej zimy...

76. Gepard GP8 / Morgan 4/4
W Polsce też produkuje się super auta. Co prawda trochę mało ale za to jakich…

Za wzorzec służył w tym przypadku przepiękny Morgan 4/4
77. Alfa Romeo 159
Niestety Policja je też lubi. I będzie nimi kręcić krótkometrażowe filmy o tematyce motoryzacyjnej. Płatne na poczcie lub przelewem do 7 dni...

78. Peugeot 405
405 Mi16 - Verrry Hot Sedan. 405 T16 - zwycięzca Dakaru i gwiazda filmu „Climb Dance”

79. Skoda Favorit/Felicia
Co prawda dwa auta ale jedno pasmo sukcesów na rajdowych trasach. Objeżdżali nimi 2 litrowe Kit-Cary

80. VW Golf Rallye
Mam nadzieję, że ta wersja Golfa nie kojarzy się nikomu z młodzieńcem w czapeczce z daszkiem i Disco Polo dudniącym w bagażniku!!!

81. VW Transporter
Samba-Bus - boxer pod maską, 21 okien, deska surfingowa na dachu i Beach Boys’i w radiu. Aloha.

82. Volvo 850 T5
Kiedyś Volvo było Volvo. Kanciaste ale przepastne. A pod maską 2,3 litra z turbiną. Jak dla mnie idealny "tatuśwagen" lub... tourenwagen!!!

83. Peugeot 406 Coupe
Pininfarina chyba projekt jakiegoś Ferrari przez pomyłkę wysłała do Francji. 406-tce wyszło to na dobre.

84. Jaguar XJS V12
Następca E-Typa. Chylę czoła przed typkiem "E", ale XJS bardziej mi się po prostu podoba

85. GAZ 69 / Mercedes G
Gazik i Gelenda chyba nigdy się nie zestarzeją. I chyba nigdy ich nic nie zatrzyma. Nie mają nic wspólnego... i to jest w nich piękne:)

86. Ariel Atom
Wyposażenie dodatkowe - brak. Wyposażenie seryjne - brak. Nadwozie - brak.

87. Chevrolet Caprice
Yellow Cab. Police Car. Amerykański odpowiednik Dużego Fiata. Ciut większy i mocniejszy...

88. GMC Van
Ulubione auto B.A. Baracusa

89. Opel Ascona (i Manta) 400
Ostatni tylnonapędowy samochód, który zdobył tytuł Rajdowego Mistrza Świata

90. Mazda 323 GTR
Małe niepozorne autko, a ma napęd na 4 koła i turbo. Można zadziwić paru ziomków na drodze

91. Jeep Wagoneer
Pierwszy SUV. Najfajniejszy SUV. Tak dobry, że tłukli go prawie 30 lat:)

92. Chevrolet Bel Air
Gang Olsena takim jeździł. Rocznik '57 rewelacyjnie zaś nadaje się na Street Roda.

93. Ford Granada
Europejski odpowiednik amerykańskich krążowników szos. Kiedyś reprezentatywna limuzyna. Dziś pełnoprawny klasyk. Do tego dostępny w wersji coupe:)

94. Honda Integra Type-R
W zestawieniu musiała się znaleźć jakaś mała Honda. A Civic mi się po prostu trochę mniej podoba...

95. Jeep CJ7/Wrangler
Ma DNA Willys'a. I to mówi samo za siebie.

96. Peugeot 106 Rallye / Fiat 128 Rally
Mają w nazwie mój ulubiony sport. Więcej nie trzeba;)

97. Lada Niva
Zajedzie dalej w las niż Nissan Quashqszqułakaj czy jaki Mini Wieśniak.

98. Chevrolet El Camino
Jak auto z taką nazwą mogłoby się nie znaleźć na mojej liście??? Dopiero tu, bo wcześniej o nim po prostu zapomnialem...:/

99. Pontiac Firebird
"Ognisty ptok" - Burt Reynolds grał nim na nosie texańskiej policji;) A David Hasselhoff urządzał sobie z takim pogawędki. Marka przestała już niestety istnieć:(

100. Mazda 323F
Moje następne auto ;p
06.06.2011 - mały update: moje obecne auto:) Pozwolę sobie zauważyć, że od momentu wypuszczenia na rynek tego modelu (a było to kilkanaście lat temu...), chyba nie wymyślono nic lepszego. Rewelacyjne auto, świetny wygląd, super wyposażenie i jakość montażu, niska cena i mega tania eksploatacja. Czy można chcieć czegoś więcej???

101. Suzuki GSF 1200 Bandit
Top 100 cars & 1 motorbike. Jedyny powód, dla którego chcę zrobić prawo jazdy kategorii „A”

PS: ciekawe o jakich autach zapomniałem... Czas pokaże. W końcu zawsze można stworzyć "Another 100 cars";)

PS2: Zapraszam też do zapoznania się z listą najwspanialszych samochodów rajdowych i wyścigowych - LINK

(Zdjęcia przedstawionych tu samochodów pochodzą głównie z internetu. Niestety znakomitej większości z nich nie dane mi jeszcze było zobaczyć na żywo. Jeżeli którekolwiek narusza czyjeś prawa autorskie, proszę o informację. Niezwłocznie je usunę, albo opatrzę podpisem / These great pictures of great cars above, were found on internet. If you have found your picture and don't agree to be used on my blog, please inform me. I'll remove it if you want or (preferably) put your signature under it)

4 komentarze: