W 1891 roku, pan Ercole Marelli założył firmę, specjalizującą się w produkcji silników i urządzeń elektrycznych. Zaś niecałe 30 lat później, w 1919 roku, już we współpracy z Fiatem (i głównie na jego potrzeby), powstała dobrze dziś znana firma Magneti (czyt: Manieti ) Marelli, produkująca i konstruująca magnesy, oraz komponenty elektryczne dla sektora motoryzacyjnego.
Z czasem pole dziania firmy stale się rozszerzało, powstał ośrodek badań i laboratoria do badań urządzeń elektrycznych i radiowych. Od 1930 roku, pod nazwą Radiomarelli, zaczęto produkować radia, zaś z logo MM profesjonalne radioodbiorniki i urządzenia komunikacji radiowej. Koniec lat 30-tych XX wieku, to pierwsze udane eksperymenty z przekazem telewizyjnym na terenie Włoch, oraz rozpoczęcie produkcji baterii i akumulatorów do pojazdów elektrycznych, oraz łodzi podwodnych. W 1959 roku, w ośrodku naukowo-badawczym CERN w Genewie, został wprowadzony do użytkowania, zaprojektowany i wykonany przez Magneti Marelli, największy na świecie synchrotron protonowy.
Od momentu powstania, Magneti Marelli zawsze mocno było zaangażowane w świat sportów motorowych i rozwój nowoczesnych technologii tam stosowanych. Był to doskonały poligon doświadczalny do testowania niezawodności produkowanych przez firmę magnesów, rozdzielaczy zapłonu, cewek zapłonowych, świec, różnych układów elektrycznych, a w późniejszym czasie także coraz to bardziej zaawansowanych układów elektronicznych. Lata 60-te XX wieku to stałe zwiększanie zaangażowania w branży motoryzacyjnej, zakończone w 1968 roku, wprowadzeniem do użytku pierwszego elektronicznego układu zapłonowego – Dinoplex, skonstruowanego pierwotnie dla wysokoobrotowego silnika V6 Ferrari Dino – od którego to zapożyczono nazwę układu. Później podobny układ zapłonowy miały również Ferrari Daytona, Lancia Stratos, wyczynowe wersje Abarth’a, czy Lamborghini Countach.
Lata 80-te XX wieku, to dalszy rozwój elektronicznych układów zapłonowych, takich jak Digiplex, czy Citiplex, z funkcją start/stop, wyłączającą silnik podczas postoju pojazdu, czy funkcją cut-off, odcinającą zasilanie paliwa przy hamowaniu silnikiem. Już wtedy myślano o ekologii i sposobach na zmniejszenie zużycia paliwa. Koniec dziesięciolecia to natomiast powstanie holdingu przemysłowego Magneti Marelli, w którego skład weszły tak znane i dobrze się dziś kojarzące firmy jak Weber, Veglia Borletti, Carello, Siem, Solex, czy Jaeger, których doświadczenie w dziedzinach oświetlenia, sterowania zasilania paliwa i zapłonu, oraz elektroniki samochodowej, pozwoliły ugruntować potęgę technologiczną Magneti Marelli. To właśnie z tego okresu kojarzymy kultową „elektrownię” Carello z Lancii 037 Rally,
dwu, lub trzy gardzielowe gaźniki Webera,
zegary sygnowane logo Veglia Borletti z Ferrari F40.
czy światła Carello z tego samego Ferrari
Z ciekawostek ostatnich lat należy wspomnieć, że Magneti Marelli było pionierem w wykorzystaniu LED-owego oświetlenia i skonstruowało pierwsze masowo produkowane, całkowicie LED-owe reflektory przednie, które montowane były w Audi R8 już w 2008 roku. Dziś podobne oświetlenie można znaleźć w wielu modelach samochodów, wielu różnych marek.
Co kochają Włosi? Włosi kochają Formułę 1 i Ferrari. Nie dziwi więc zaangażowanie Magneti Marelli w rozwój technologii ze świata F1. Elektronika silnika, zaawansowana telemetria, elektrohydrauliczne sterowanie skrzyni biegów, wyświetlacze wielofunkcyjne, czy naszpikowane elektroniką „volante F1”, to jedne z najważniejszych komponentów, dzięki którym zespoły Ferrari, czy Renault, mogły sięgać po zwycięskie laury. Podobnie było z systemem odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania – KERS, który również powstał dzięki inżynierom z Magneti Marelli Motorsport.
Prawie 100 lat działalności firmy, należałoby zatem w jakiś sposób docenić. Powołano więc do życia wewnętrzne archiwum historyczne, którego misją jest gromadzenie informacji i zachowanie pamięci o wkładzie włoskiej firmy w rozwój zaawansowanych technologii, jakie przez ten czas zostały opracowane i wprowadzone do użytku.
W kolekcji archiwum, składającej się z dziesiątek tysięcy przedmiotów, znajdziemy historyczne zdjęcia, komunikaty prasowe, filmy, oraz mnóstwo ciekawych dokumentów i dokumentacji technicznej.
W pomieszczeniu archiwum, zlokalizowanym w siedzibie firmy w Corbeccie, zgromadzono ponadto pokaźny zbiór podzespołów produkowanych zarówno przez Magneti Marelli (magnesy, radioodbiorniki, świece zapłonowe, sterowniki silnika i układy zapłonowe), jak i przez podległe firmie marki, jak Weber i Solex (układy sterowania silnikiem i zasilania w paliwo), Carello i Siem (oświetlenie), oraz Veglia Borletti i Jaeger (zegary i tablice przyrządów). Zwłaszcza ekspozycja tych ostatnich robi ogromne wrażenie.
Około osiemdziesięciu, doskonale zachowanych, wskaźników samochodowych (i nie tylko), jakie na przestrzeni kilkudziesięciu lat montowane były w pojazdach wielu producentów, po zgaszeniu świateł w pomieszczeniu, rozbłyska feerią różnokolorowych kontrolek, co czyni to miejsce bardzo klimatycznym, pozwalając jednocześnie prześledzić drogę jaką przeszliśmy od zwykłego wskazówkowego prędkościomierza, do zegarów wyświetlanych na ekranach TFT.
EDIT 01.05.2017
Zapraszam do lektury 128 numeru Magazynu Classicauto, gdzie zamieszczony jest mój artykuł o archiwum MM
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz