2 maja 1986 roku, podczas Rajdu Tour de Corse, w tragicznym wypadku zginał Henri Pauli Toivonen i jego pilot Sergio Cresto. Wypadek ten, był przysłowiowym gwoździem do trumny dla samochodów konstruowanych według specyfikacji grupy B. Pojazdy według jej wytycznych (a w zasadzie według braku jakichkolwiek "grubszych" wytycznych) budowane, były istnymi potworami na kołach. Ich silniki osiągały moce liczone w setkach koni mechanicznych (500+), nadwozia poszatkowane były dziesiątkami wlotów, służących do chłodzenia różnych podzespołów i obwieszone monstrualnych rozmiarów spojlerami. Pluły ogniem, sapały zaworami upustowymi turbosprężarek i kompresorów, paliły opony i wyrywały ziemię spod kół. Ciężko było nimi trafić "w czarne", dawali sobie z tym radę tylko najlepsi kierowcy (i jedna kierownica).
Zaraz po tragedii z Rajdu Tour de Corse, szef FISA Jean-Marie Balestre, zakazał dalszego stosowania w rajdach, samochodów zbudowanych wg. specyfikacji grupy B. Zakończył się jeden z najpiękniejszych i najbardziej spektakularnych okresów w rajdach samochodowych. Okresów, który dał nam całkiem pokaźną listę wspaniałych, niezapomnianych rajdówek, które na szczęście można jeszcze zobaczyć na współcześnie rozgrywanych rajdach klasyków. Idąc w kolejności alfabetycznej mamy:
AUDI SPORT QUATTRO
AUDI QUATTRO S1
AUDI QUATTRO S1 PIKES PEAK
BMW M1
CITROEN VISA MILLE PISTES
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi151dbX5zH3Rr-Jno1YzIgzGWEicl43WR6y4mBbUoIcWrmxK7Nz_oPoExCcXrOZKZi5QjliGA5ptukxU42txSMPkjkhU24M9qqKtJTAamGzQlXrl4xIQX6sJpzzhqw_-aZehtJX_6fiOI/s640/Tuscan+rewind+146.jpg)
FORD ESCORT RS1700T
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhmyrKhsATLrWZ9146lylFYwnDsGpdL8TvLJTYbdxyb7knrCiiE8cck70ZhH5Tlofc7YiJ1QCPPKq_FBgpZlxbfmL5be_L8Jxl1Y1b7DOqGldZXg48USYKZVyNm4nC8xNzWVqNGCzSGVy4/s640/WP_20160117_15_22_28_Pro.jpg)
FORD RS200
LANCIA 037 RALLY
LANCIA DELTA S4
MG METRO 6R4
NISSAN 240RS
PEUGEOT 205 T16 EVO2
RENAULT R5 TURBO
TALBOT SUNBEAM
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgdGnR6Kr4CQsTH1j_I_XiifOhD3eFQ-1PtjgCU1WsYyd7QbQTqnTr3w1JqQxcEJAkKyB6_bKfe6cpEIZ_m0G3NwlohCtzuJHN-lwAyNXXB0VgoSDAvecdlgQesimef52BNG7nXZK5MdvA/s640/Tuscan+rewind+087.jpg)
Ale to nie wszystkie samochody B-grupowe. Te do tej pory udało mi się zobaczyć na żywo. Zaś z ciekawszych konstrukcji można jeszcze wskazać choćby Citroëna BX 4TC, czy choćby prototypową Ladę Samarę EVA.,
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz